Monday 4 November 2013

Kayuhan Santai Taman Saujana HijauPresint 11


Taman Saujana Hijau merupakan antara trek berbasikal yang paling indah dan tenang. Taman yang seluas 41 hektar ini dikelilingi rimbunan pepohon subur dan pokok pain menghiasi kawasan bukit-bukau. Berada di taman ini seolah-olah berada di salah sebuah taman di Eropah. Berbasikal pada sekitar jam 8.00am - 10.00am adalah antara waktu terbaik menikmati hembusan kesejukan udara di bukit taman ini.

Apabila berdiri di tengah-tengah antara dua bukit ini akan kelihatan dua bukit itu seperti lengkuk biola. Terdapat 3 astaka di sekitar taman ini yang berkonsepkan Inggeris, China dan Eropah. Puncak tertinggi taman ini terletak di Astaka Eropah.

Memandangkan taman ini adalah sebahagian daripada bukit-bukau di Presint 11, ia menawarkan kawasan pemandangan di mana pengunjung boleh melihat hampir 360 darjah persekitaran Putrajaya. Kebanyakan mercu tanda boleh dilihat dari sini.
 
Satu bulatan mengelilingi lereng 2 bukit di taman ini sejauh lebih kurang 3km. Memandangkan cerun dan teres tanah dikekalkan, pengayuh basikal perlu melalui laluan mendaki bukit beberapa kali di taman ini.





Create Maps or search from 80 million at MapMyRide












 

No comments:

Post a Comment